Office Hotel
Terug naar blog 27 06 2018

Kantoorinrichting: hier dien je rekening mee te houden

Zoek je als ondernemer een nieuw kantoor – of misschien wel je allereerste kantoor – dan komt er veel op je af. Op welke locatie ga je kantoorruimte huren? Wat zijn de verschillende huisvestingsmogelijkheden? Welk soort huurcontract sluit je af? Als die vragen allemaal zijn beantwoord en je hebt de perfecte werkplek gevonden, dan begint het leuke gedeelte: de kantoorinrichting.

Het is belangrijk dat jouw werkplek de identiteit van je bedrijf uitstraalt, maar er zijn ook een aantal praktische zaken waar je rekening mee dient te houden. 

Indeling kantoorruimte

Bedenk je welke functies de ruimte heeft. Ontvang je klanten op je werkplek? Dan is een comfortabele ontvangstruimte belangrijk. Is een aparte ruimte om te vergaderen gewenst? Zodra je dit hebt vastgesteld, kun je op zoek naar slimme oplossingen. Zo is glas een ideaal materiaal voor het scheiden van ruimtes. Waar tussenwanden van hout of staal een ruimte hokkerig kunnen doen aanvoelen en lichtinval blokkeren, heb je daar met glazen wanden geen last van. Ander idee: maak van de deur een schoolbord. Handig voor een brainstorm of vergadering in een kleine kantoorruimte!
 

 Huur je kantoorruimte in een bedrijfsverzamelgebouw, dan kun je vaak gebruikmaken van bestaande vergaderruimtes en een ontvangstruimte. Die deel je dan met andere huurders. ​

 
Hoe werknemers met elkaar samenwerken speelt ook een rol. Wil je dat collega’s met de rug naar elkaar toe zitten voor opperste concentratie of moeten zij juist gemakkelijk met elkaar kunnen overleggen?
Als de indeling gemaakt is, is het tijd om opzoek te gaan naar geschikte kantoormeubels.
 
Een aantal praktische tips:
  • Meet de ruimte goed op, zodat je geen te grote meubels aankoopt. Zet bureaus ook niet te dicht op elkaar en laat ze - net als de bureaustoelen - professioneel afstellen.
  • Houd bij het plaatsen van nieuw kantoormeubilair rekening met de in- en uitgangen, en looproutes.
  • Plaats apparatuur die warmte afgeeft, zoals kopieermachines, in een aparte ruimte of in de hoek van het kantoor. En zit de werknemer die er het meest gebruik van maakt ook het dichtstbij?

De vloer

Naast het esthetische aspect, speelt het praktische aspect ook een belangrijke rol bij de keuze voor de vloer. Wist je bijvoorbeeld dat vloerbedekking een geluiddempend effect heeft? Dit is dan ook een goede oplossing wanneer collega’s - vooral in grotere kantoorruimtes - veel met elkaar overleggen. Maar wanneer een deel van jouw team in buitendienst werkt, en zij veel in en uit lopen (met vieze schoenen), zijn tegels of hout wellicht efficiënter.
 

Kantoorverlichting

Licht speelt een grote rol bij het welbevinden van mensen. Dus ook op de werkvloer. Houd bij de indeling van het kantoor rekening met de lichtinval. Blokkeren grote meubels het daglicht niet? Werk daarnaast met indirect licht waar nodig. Eerder zetten we al enkele tips op een rijtje in de blog: Zo creëer je een ‘gezond kantoor’.
 

Kabelmanagement

Een opgeruimde werkomgeving zorgt voor een opgeruimd hoofd, het is een vaak gehoorde uitspraak. Toch wordt het wegwerken van bekabeling bij het inrichten van kantoren nog weleens vergeten. Het op een verantwoorde manier wegwerken van kabels zorgt bovendien voor een langere levensduur van de apparatuur. Aan de slag met kabelmanagement dus!
 

Inspirerende werkplek

Je plan voor een functionele kantoorinrichting is klaar. Maar je wilt natuurlijk ook graag een inspirerende werkplek, zodat werknemers zich prettig voelen en jij bezoekers met trots ontvangt. Wat ons betreft zijn planten onmisbaar in elk kantoor. Ze zuiveren de lucht en dempen het geluid in een ruimte. Hierdoor neemt het concentratievermogen toe, voelen werknemers zich prettiger én neemt de productiviteit met 10-15% toe. Het staat nog leuk ook! En is er ruimte voor kunst of foto’s? Hang bijvoorbeeld van elke werknemer een leuke foto op canvas op. Of laat de geschiedenis van jouw bedrijf in foto’s zien. Heb jij een creatief bureau? Gebruik dan reclamecampagnes of andere uitingen waar je trots op bent als aankleding van je werkplek.
 
Bezoekers weten waarschijnlijk al welke diensten je aanbiedt, maar verwachten dit ook te zien als ze jouw kantoor binnen komen lopen. Met deze ideeën lukt dat gegarandeerd.
 

Office Hotel Haarlem: richt je eigen kantoor in

Bij Office Hotel huur je betaalbare kantoorruimte in Haarlem die je geheel zelf kunt inrichten. Natuurlijk regelen wij de minder leuke dingen voor je, bijvoorbeeld de internetaansluiting. Maar wij weten hoe belangrijk het is dat jouw werkplek de identiteit van je bedrijf uitstraalt, dus dat laten we graag aan jou zelf over. En met deze tips kun je lekker zelf aan de slag. Vragen? Bel of mail ons gerust.

Lees ook: